Komunikacja w procesie rekrutacji

Komunikacja w procesie rekrutacji

Jeśli mielibyśmy wskazać w ciemno obszar, w którym firma może poprawić swoje standardy w rekrutacji, będzie to komunikacja z kandydatem. Idealnie, jeśli kandydat wie, co i kiedy w danym procesie go spotka. Często słyszymy, że komunikacja to czas, a czas to dobro deficytowe, lub że czas to pieniądz, który szkoda marnować. Właśnie dlatego, że szkoda w firmach wyrzucać pieniądze w błoto, warto wydać je tam, gdzie zaprocentują. A dobra komunikacja z kandydatem zaprocentuje na lata, wspierając wizerunek firmy. Zresztą wiele z elementów tej komunikacji nie wymaga dodatkowych godzin, a jedynie świadomości i wprowadzenia standardów do organizacji.

Komunikacja z kandydatem może mieć swój początek już na etapie ogłoszenia, w którym informujemy, jak wygląda cały proces rekrutacyjny, aż do zatrudnienia.

Jeśli kandydat zdecyduje się przesłać do nas CV, chce być pewien, że dotarło do rekrutera, więc naturalnie pojawia nam się kolejny krok do dobrej komunikacji – autoresponder, który potwierdzi, że przesłanie wiadomości z CV zakończyło się sukcesem.  78% kandydatów chce, za każdym razem, dostawać także potwierdzenie mailowe dostarczenia ich aplikacji do rekrutera.

Następna przestrzeń do komunikacji z kandydatem pojawia się po umówieniu go na spotkanie. 92% pytanych przez nas kandydatów chce, żeby rekruter po umówieniu spotkania, wysłał jego szczegóły na maila. Czasem w emocjach, kandydat może nie zapisać ważnych informacji, lub żle je usłyszeć, np. nazwisko osoby, z którą będzie miał spotkanie.

Nasze badania pokazały, że jedynie 17% kandydatów potwierdza, że prawie zawsze (w powyżej 9 na 10 sytuacji) dostaje szczegóły spotkania na maila. Za to 37% kandydatów dostaje je rzadziej niż w połowie umówionych spotkań.

Czy rekruter wysyła szczegóły dot. spotkania na maila?

Ponad 90% wysyła
17%
Ponad 70% wysyła
21%
Ponad 50% wysyła
25%
Ponad 30% wysyła
9%
Poniżej 30% wysyła
28%

Poza rzeczami standardowymi w wiadomości potwierdzającej spotkanie, takimi jak jego termin, adres, sposób dotarcia, czy nazwisko osoby prowadzącej, większość kandydatów, bo aż 55,5 %, chce, żeby w mailu znalazła się również informacja dotycząca dress code’u obowiązującego na rozmowie. Z badania wynika, że 91% kandydatów nigdy nie dostało takiej informacji. Ograniczmy dylematy kandydata, jaki standard ubioru obowiązuje w naszej organizacji, dla rekrutera, to jedynie linijka tekstu w szablonie.

Gdy zapytaliśmy kandydatów o jedną, najbardziej problematyczną rzecz w rekrutacjach, w których brali udział 33% wskazało właśnie brak dostatecznej komunikacji o przebiegu procesu rekrutacji.

Jeśli mówimy o sprawnej komunikacji, nie może tu zabraknąć tematu wszelkich zmian w terminach i innych umowach z kandydatem. Kandydaci przykładają dużą wagę do słów rekrutera. Jeśli więc rekruter obiecał odpowiedź w piątek, ale niestety nadal jej nie ma, powinien poświęcić 15 minut na poinformowanie o tym kandydatów. O tym, jak ważna jest Informacja zwrotna już pisaliśmy.

Ten tekst powstał w oparciu o przygotowane przez nas w 2020 r. badanie kandydatów, ich doświadczeń z rekrutacji i oczekiwań wobec rekruterów. W badaniu „Co boli kandydatów” wzięło udział 528 osób. Tutaj możesz pobrać cały raport.

Przewiń do góry